dinsdag 18 november 2008

Adverteer CO2 !

Opdat de CO2 uitstoot duidelijk leesbaar wordt in de reclame voor auto's...

Zowat 99% van de autoreclames in kranten, magazines en op reclamepanelen zijn in overtreding van de wet . En dat in heel de Europese Unie! Volgens de Europese richtlijn over autoreclame 1999/94/EG, moet in alle reclamemateriaal het officiële brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van de betrokken voertuigen “gemakkelijk leesbaar zijn en niet minder opvallen dan het hoofdbestanddeel van de in het reclamemateriaal verstrekte informatie”.

Doe de test voor jezelf. Zoek deze informatie in een autoreclame. Als je ze vind, staat ze steevast in piepkleine letters, en veel minder duidelijk dan “het hoofdbestanddeel van de verstrekte informatie” – de slogan – in het reclamemateriaal. In de werkelijkheid zijn de gegevens van het officiële brandstofverbruik en de CO2 uitstoot van de betrokken auto’s bijna onmogelijk om te lezen, tenzij je er met je neus opzit, en dan nog…


Nochtans heeft het Europees Parlement zich over deze kwestie in oktober 2007 uitgesproken, en stemde ze met een grote meerderheid voor een resolutie die zegt dat “een minimum 20% van een autoreclame moet worden voorbehouden aan de gegevens over het brandstofverbruik en de CO2 uitstoot”. Zie hier onderaan hoe een autoreclame er volgens deze resolutie zou uitzien.


De Europese consumenten hebben het recht te weten hoeveel CO2 de auto’s uitstoten die de autoconstructeurs hun proberen te verkopen. Om de Europese richtlijn waarin dit recht staat ingeschreven te doen naleven, nodigen Friends of the Earth, Bond Beter Leefmilieu (BBL), Inter-Environment Wallonie (IEW) en het magazine Imagine u uit om een klacht in te dienen tegen een autoconstructeur bij de Jury voor Ethische praktijken inzake reclame (JEP) en bij het Directoraat Generaal Controle en Bemiddeling van de Federalde Overheidsdienst Economie.

De klacht indienen is simpel, duurt 5 minuten en kost niets :
1. Fotografeer of scan een autoreclame waarin de informatie over de CO2 uitstoot en het brandstofverbruik niet duidelijk wordt weergeven (dit is 99% van de huidige autoreclames).
2. Vul het klachtenformulier in en upload de foto of scan die je maakte van de autoreclame via deze pagina.
3. Stuur uw klacht door en doe dit opnieuw met andere autoreclames. Friends of the Earth, IEW en Bond Beter Leefmilieu zullen er voor zorgen dat de klachten ingediend via de website een politieke en/of gerechtelijke opvolging krijgen, zowel op Belgisch als op Europees niveau.

http://www.adverteerco2.be/spip.php?rubrique1&lang=nl

11 opmerkingen:

nathalie zei

Ik vind het een beetje te ver gezocht. Natuurlijk wil je weten hoeveel je auto gaat verbruiken, maar dan vraag je dat toch gewoon. Natuurlijk is dat misschien niet de juiste informatie?

Unknown zei

het is idd goed moesten ze het erop zetten, maar de co2 hangt weer af van elke versie van moter, in sommige modellen zijn er wel 8 verschillende soorten, als ze al deze co2 uitstoten moeten vermelden en dan nog allemaal groot dan is er een reusachtige advertentie nodig enkel voor de co2 en dan vergeet gaat het niet over het eigelijke product. ik denk dat reclame dient om de mensen warm te maken voor een product, nadien gaan ze inlichtingen vragen en dan moet co2 zéér uitgebreid te pas komen.

Unknown zei

Ik sluit me aan bij de reactie van Dimitri. Verder heb ik het gevoel dat de autoconstructeurs er alles aan doen om de consumenten voor te spiegelen dat ze 'milieuvriendelijk' bezig zijn. Nochthans bedraagt de gemiddelde CO2-uitstoot van de meeste auto's teveel CO2/km.

Unknown zei

Aangezien jij, Jessie,
marketeer in wording bent, zul je ook wel weten dat men geen bijen lokt met azijn. In casu lokt met geen autokopers met grote CO2-reclame. Ok, in deze tijden van kredietcrisis zal het wel meer dan anders meespelen maar dan vooral hier in Europa en in mindere maten in Amerika. Denk je dat in de opkomende economiën zoals China, India en Brazilië even rigoreuze voorschriften gehanteerd worden? Niettemin moet er idd iets gedaan worden aan het milieu en Europa moet een voortrekkersrol spelen. Zolang er correcte info in reclame gegeven wordt is er volgens mij geen vuiltje aan de lucht. Waarom wordt altijd de auto gedemoniseerd als bedreiger van de economie? Als het aan sommige eco-fundamentalisten ligt zouden we terug moeten keren naar paard en kar.

Sjoerie zei

Wat is het nut om op een billboard langs de weg in het groot de CO2-waarden van een motor van een auto te adverteren?

Deze panelen dienen om 'reclame' te maken voor een bepaalde product en dat gaat niet lukken door er in het groot op te zetten "150gr CO2/100km".

Volgens mij is voor 90% van de bevolking de informatie betreffende CO2 irrelevant. Men zal alleen rekening houden met de CO2-uitstoot als men hiervoor in aanmerking komt voor kortingen.
Zo geeft de staat 3% (vb. VW Bluemotion-modellen) of 15% (vb. Mini Cooper D) korting afhankelijk van de lage CO2-uitstoot.

Unknown zei

Ik sluit mij aan bij wat sjoerie vertelt. Ik denk dat maar weinig mensen voldoende op te hoogste zijn, om uit te maken of een bepaalde CO2 uitstoot al dan niet hoog is. Veel zin heeft het dan ook niet om minsten 20% van de oppervlakte daaraan te besteden.

Als men een korting kan verkrijgen dan zal men wel eens naar die CO2 uitstoot kijken, zonder er dan bij stil te staan wat dit getal eigelijk inhoud.

Ik ga mij zeker niet bezighouden met klachten in te dienen, ook al duurt dit slechts enkele minuten.

Unknown zei

CO2-uitstoot komt de laatste tijd alsmaar vaker aan bod. Waarom zouden mensen zich nu plots wel gaan bekommeren om hetgeen achteraan uit hun wagen komt te gaan verminderen.
Denk even aan al die luxe-jeeps en -voertuigen. Denk je dat een rijke mens wakker ligt van het verbruik en de uitstoot als hij met zijn Range Rover Sport door de straat rijdt? Ik denk het niet hoor. Zij betalen en denken er nog niet eens aan.
Wil men de mensen echt gaan belonen als ze een 'milieuvriendelijkere' wagen aankopen, zullen ze toch een ander soort campagne moeten gaan voeren.

valerie zei

Maar is een marketingstrategie er dan niet op gericht om dingen beter te verwoorden?
Daarom vrees ik er echter voor dat het aan de consument is om deze geraffineerdheid te doorzien.

kurtje zei

Het ziet er altijd mooi uit als je een auto hebt gemaakt die weinig uitstoot, maar ik les daar niet zozeer op hoor. Het verbruik, dat wel. Maardat hangt samen met de uitstoot zeker? :p

Unknown zei

Volgens mij is het inderdaad de bedoeling van de reclamemakers om potentiële autokopers warm te makende voor hun product. Daarbij worden logischerwijze eerst de positieve eigenschappen van hun product in de verf gezet of zaken die exclusief in hun product terug te vinden zijn. Nu de focus van overheidswege komt te liggen op uitstoot en daar eventuele premies tegenover stelt zal het cijfer van de uitstoot meer op de voorgrond komen van het reclamefiche. Zelf de verzekeringsmakelaar geven korting op hun polissen als de uitstoot van de verzekerde wagen niet boven bepaalde norm ligt. Deze positieve zaken zullen zeker hun weg vinden naar de reclameaffiche en als verkoopsargumenten worden aangehaald.

Unknown zei

Op basis van een reclame langs de weg gaat de consument zich niet baseren om een bepaalde wagen te kopen. Nu iedereen de mond vol heeft van Eco, milieu en opwarming zal een koper misschien al overwegen om met deze factoren rekening te houden. Als daarbij de overheid nog eens te gemoed komt met premies zal de koper allicht letten op het CO2 uitstoot en kan het nuttig zijn deze cijfers te afficheren in de reclame.