Wie op de lijn wil letten, kiest steeds vaker voor light-producten. Toch bevatten die niet altijd minder calorieën. Bovendien zijn light-producten meestal duurder dan de gewone producten.
Voor veel mensen staan light-producten garant voor minder calorieën. Jammer genoeg is dat niet altijd het geval. Volgens de Europese regelgeving moet een light-product ten minste 30 procent minder koolhydraten, eiwitten of vetten bevatten. En omdat de energiewaarde op die manier naar beneden wordt gehaald, zal ook de caloriewaarde vaak – maar niet altijd – lager uitvallen. Anders gezegd: light-producten bevatten niet per definitie minder calorieën.
Op de website van voedingsinformatiecentrum Nice klinkt het als volgt: "Lightproducten kunnen bijdragen tot een lijnvriendelijke voeding, maar gewichtsverlies is niet gegarandeerd." Net daarom is het belangrijk je lightproducten zorgvuldig uit te kiezen steevast na te gaan of het prijsverschil wel verantwoord is. Zo wordt de term light ook gebruikt voor koffie met minder cafeïne, uiteraard verandert dat evenwel niets aan de voedingswaarde. Voor koffie is dat ook weinig relevant omdat het sowieso weinig of geen calorieën bevat.
Maak de vergelijking:
Wie kiest voor Light-producten doet er dus niet slecht aan de vergelijking te maken. Zo is de light-versie van Campbell’s Deli Soup niet alleen 110 procent duurder, ze bevat ook meer calorieën. Voor die prijs krijg je wel een drinkfles en de producent raadt ook een kleinere portie aan.
Hoe dan ook leg je de etiketten van beide producten best eens naast elkaar. Op die manier kan je makkelijk het calorieverschil inschatten en voor jezelf uitmaken of het prijsverschil wel de moeite waard is. Bovendien ontdek je zo al gauw wat de term ‘light’ voor elk product betekent. Met een verlaagd zout- of cafeïnegehalte is uiteraard niets mis, maar als je enkel geïnteresseerd bent in calorie-arme producten heb je daar weinig aan.
Laat je ook niet al te makkelijk verleiden door de term ‘light’. In veel gevallen staat die voor ‘minder’ calorieën, niet voor ‘weinig’ calorieën. Vooral de lightalternatieven van chips, snoep en frisdranken zetten heel wat mensen op het verkeerde been. De light-versie van Lay’s Natural bevat 480 calorieën per 100 gram tegenover 545 calorieën voor het gewone product. Dat verschil is mooi meegenomen, toch blijft dat een hoog aantal calorieën. Vooral omdat een gemiddelde vrouw per dag slechts 2.000 calorieën nodig heeft en een gemiddelde man 2.500.
http://netto.tijd.be/geld_en_gezin/budget/Light-producten_wegen_zwaar_op_portemonnee.8098144-1767.art
Jessie De Paus:
Dit is een voorbeeld van misleidende reclame. Producenten houden de klant voor ogen dat je light moet eten om af te vallen of om gezond te leven. Dit is allemaal larie! Er kunnen iets minder calorieën in zitten of wat minder vet, maar de meeste voedingsproducten worden hierdoor niet gezonder of beter. Ik denk dat je best gewoon wat minder eet van het "gewone" product dan dat je je begint vol te stoppen met "light"-producten.
Ook zoals besproken in het artikel heb je verschillende soorten light: vetarm, zoutarm, caloriearm, cholesterolverlagend, ... Dus lees goed waarom er light staat voor je koopt!
Als laatste heb je nog de vervangingsstoffen zoals aspartaam, wat toch niet zo veilig blijkt te zijn en kan leiden tot allerlei ongemakken en ziektes. Hieronder vind u enkele getuigenissen.
dinsdag 4 november 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
5 opmerkingen:
Goedenavond redacteur,
Hier aangetoond: de sterkte van reclame: de consument koopt niet op kennis, maar gewoon op goedgelovigheid. Light zal wel beter zijn, en betaalt daarvoor de surplus als hij afrekent bij Carrefour/Delhaize/Aldi/Lidl,... De tijd dat reclame altijd objectief, eerlijk en betroubaar was, ligt al lang achter ons. Boodschap is: kijk en vergelijk. Voor de gemiddelde niet-voedingsspecialist niet eenvoudig dus. Denk eraan om een foie-gras-light op de markt te brengen... Zal wel verkopen zeker?
het is ook zo dat vaak de "witte producte" minder calorieën bevatten dan de light producten van de bekende merken, het is dus soms beter de "vettige" producten te eten dan de light... en zijn nog stukken goedkoper ook...
de reclame moet immers ook betaald worden voor de grote bekende "light" producten
het feit dat aspartaan minder goed is dan andere zoetmiddelen(sucrose en sacharose) is gekend bij mij.
Waarom producenten het zoetmiddel gewoon niet veranderen vraag ik me soms ook af.
Het is vele gezonder en het is natuurlijk.
Over het feit dat ligt producten minder caloriën bevatten zal in het algemeen wel waar zijn. Toch verkies ik daar niet voor. Liever iets dat lekker smaakt dan iets flets. Ik let er dan liever op iets minder te eten dan me vol te proppen met ligt
Als je alles een beetje met maten eet, heb je die licht producten niet nodig.
Hey jessie,
De belangrijkste boodschap is eerst en vooral minder eten denk ik en dan vooral blijven bewegen.
Wat je eet is uiteraard ook belangrijk maar de hoeveelheid en de snelheid waarmee je eet heeft een grote invloed.
Light producten zijn vooral "trendy"
Een reactie posten