dinsdag 18 november 2008

Tegen tv-reclame ongezonde voeding

Een meerderheid van de Nederlanders vindt dat reclame voorongezonde voeding gericht op kinderen verboden moet worden. 57 Procent pleit voor een dergelijk verbod, tegen 18 procent dat het met zo'n verbod oneens is.


Een en ander blijkt uit uit onderzoek van het reclamevakblad Adformatie, uitgevoerd door bureau MSI-ACI onder 1600 Nederlanders van vijftien jaar en ouder. De Consumentenbond zal er bij het nieuwe kabinet op aandringen dergelijke reclame te verbieden.
In september 2006 heeft de Consumentenbond samen met de Nederlandse Hartstichting aanbevelingen gedaan om kinderen beter te beschermen tegen reclames voor ongezonde voeding. Het aantal te dikke kinderen van vier tot vijftien jaar is de afgelopen tien jaar verdubbeld. Inmiddels is 14% van de jongens en 17% van de meisjes te dik.
Deze cijfers zijn niet los te zien van de enorme hoeveelheid reclame voor ongezond eten en drinken. Sinds anderhalf jaar gelden er speciale – vrijblijvende – gedragsregels voor producenten, maar verbetering is nauwelijks merkbaar. Daarom pleiten de Consumentenbond en de Hartstichting voor vijf concrete maatregelen:
* Geen tv-reclame voor ongezonde voeding op tijden dat kinderen tv kijken
* Kinderidolen (ook fictieve) alleen inzetten ter promotie van gezonde voeding
* Geen voedings- of gezondheidsclaims op een product dat veel vet, suiker of zout bevat
* Geen spaaracties voor kinderen bij ongezonde producten
* Een duidelijke definitie voor wat gezond en wat ongezond is.

http://www.radiovisie.eu/nl/nieuws.rvsp?art=00065387

Ongezonde voeding wordt door de fabrikant vaak als gezond aangeprezen. De methode is simpel: stop wat minder vet dan normaal in de chips en je hebt een `gezond` product.










Deze praktijken moeten volgens de Europese Commissie binnenkort verboden worden omdat chips, maar ook alle andere vormen van snacks en snoepgoed, te allen tijde ongezond blijven, hoeveel er ook gedaan wordt aan de soorten vet die gebruikt zijn. Een vermelding dat het product nu minder ongezond is geworden mag natuurlijk wel, maar dat zal een fabrikant niet zo snel doen. Wat straks ook is toegestaan, zijn mededelingen over wetenschappelijk onderzoek. Wanneer bewezen is dat een bepaald product gezond is, mag dat gezegd worden. De plannen moeten nog worden goedgekeurd door de verantwoordelijke ministers van alle landen en door het Europees parlement.

http://www.better-life.nl/2/nieuws.asp?id=91

10 opmerkingen:

Unknown zei

ik vind dit geen goede zaak, het is een ieders keuze om te beslissen wat hij wilt eten of gaat eten. reclame zal het misschien bevorderen dat kindere ongezond eten, maar zolang het niet te veel is, kan het geen kwaad. en kinderen komen er toch met in aanraking. dan mss niet meer via TV mr dan wel via vriende in school. of mss kunnen we het ook verbieden om erover te spreken...

reclame voor de producten kan geen kwaad, de "ongezonde" producten eten kan ook geen kwaad, het is enkel wanneer men er teveel van eet dat het een probleem wordt. en dat ligt aan de ouders. het heeft immers geen zin van reclame te verbieden en dat de ouders dan savonds nr de quick gaan omdat ze geen tijd hebben... of denken jullie dat de ouders eerst een slaatje vor hun kindere maken en daarna nr de quick rijde? want zij krijgen wel de reclame vd ongezonde producten...

Unknown zei

'Ongezonde' reclame gaan verbieden, om zo de kinderen minder ongezonde dingen te doen eten lijkt mij nogal naïef.

Het is aan de ouders om hun kind te doen beseffen dat reclame soms een misleidende verkoopstruc is. Het heeft geen zin om uw kinderen wereldvreemd op te voeden.

kurtje zei

Ah een frietje af en toe kan niet zoveel kwaad lijkt me.
In scholen kan je ook al geen lekkere Cola-automaat meer vinden, maar wel een appelautomaat met van die groene veel te vaak gespoten appels... Ik weet wel wat ik liever heb op een warme schoolmiddag...

filipje zei

Als je weet dat kinderen heel beïnvloedbaar zijn, kunnen ze toch beter die reclame zoveel mogelijk beperken. Ik vind het persoonlijk schandalig dat ze reclame uitzenden tijdens een kinderprogramma, maar ja wat doe je er aan hé.

Unknown zei

Ik ben zeker tegen tv-reclame voor ongezonde voeding op tijden dat kinderen tv kijken, waarbij dan ook nog kinderidolen inzet worden ter promotie van ongezonde voeding.
Kinderen zijn een te gemakkelijk publiek om te manipuleren door slimme reclamemakers.
Kinderidolen mogen alleen worden ingezet bij promotie van gezonde voeding.Het is zelf nu zo dat 14% van de jongens en 17% van de meisjes te dik zijn. Ik denk dat deze cijfers zijn niet los te zien van de enorme hoeveelheid reclame voor ongezond eten en drinken.
Dus regels(wetten)opleggen op het maken voor reclame die gericht is naar kinderen en ja, ook tieners.

Unknown zei

Een verbod tegen tv-reclame gaat inderdaad niet veel oplossen, . Eigenlijk een beetje zelfde reactie als bij "verbod tegen McDonalds",wat wel kan bijdragen is de reclame verbieden op tv-uren als het kinderpubliek voor de buis zit. Op deze tijdstipppen kunnen we eigenlijk best alle reclame sterk beperken of zelf afschaffen.(alle reclame die kinderen aanspreekt bv. speelgoed, slechte voeding, enz...)De ouders zullen wel bepalen wat gezond is voor hun kind.

Unknown zei

Worden dingen niet net aantrekkelijker als ze verboden zijn? Ik vrees dat dit met dit gegeven net hetzelfde zal zijn.
Ik denk dat er ook hier een gedeelde verantwoordelijkheid bij de ouders ligt. Vooral jonge kinderen zijn nog een beïnvloedbaar.
Misschien is het 'inschakelen' van 'bekende personen/idolen wel een goed alternatief. Zo bestaat er al een Mega Mindy smaakbom 'speciaal' voor kinderen ontwikkeld.
Herkenbare figuren als trekpleister gebruiken om een gezond product te promoten is dan misschien niet helemaal pedagogisch verantwoord, ik denk wel dat het werkt.

marleen zei

ik vind niet dat 'ongezonde' reclame verboden moet worden, maar dat het inderdaad de taak van de ouders is om er hun kinderen op te wijzen dat reclame zowiezo niet altijd de waarheid vertelt. ze kunnen dan de kinderen laten inzien dat af en toe een snoepje geen kwaad kan maar zoals alles 'met mate!)

Ziggy zei

Het verbod op tv-reclame tegen ongezonde is al een goede stap in de goede richting. Het is niet alleen de tv-reclame die de consument overspoeld, maar ook elk tijdschrift, elke affiche langs weg. De presentie van ongezonde voeding wordt steeds gepresenteerd door "ideale" mensen die blaken van gezondheid en liefst met natuurbeelden op de achtergrond. Als bijkomende maatregel zo ik aan de producenten willen opleggen dat zij op duidelijke manier op de verpakking de hoeveelheid vetstof per verpakking vermelden en de max. hoeveelheid die een gezond mens mag innemen.

Admin zei

het is goed als er veel ongezonde voeding publiekelijk is bekendgemaakt, zodat we kunnen kiezen wat het beste is voor onze maaltijd.

Hoogachting uit Gezonde Voeding