![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjSpuUxWgzsCtfGqENVDOIrYVdB0kERZ-J7YoCzZHujNQaj02zOapzMPeSWLvyWr1824m1vZbFdbJnXyJlq7VxYIKpl_Ww2MNvNXN9CjEbMFYbg0ejRJ-Q-iovNzSSwijMsTyMjSQAmI4fZ/s320/080508.jpg)
De EU heeft medegedeeld dat ze de helft van de boekingssites waarvan is vastgesteld dat ze klanten misleiden of oneerlijke handelspraktijken gebruiken, heeft kunnen dwingen zich aan te passen.
Van de 386 gecontroleerde sites (in 13 EU-landen en Noorwegen) kregen er 137 een sanctie opgelegd, maar nauwelijks de helft daarvan heeft daar lessen uit getrokken. Uit een recent rapport blijkt dat er nog altijd ernstige problemen zijn.
Dit zijn de bevindingen van een grote schoonmaakactie (EU airline sweep ), een systematische controle die gelijktijdig in verschillende EU-landen is uitgevoerd om inbreuken op de consumentenwetgeving op te sporen.
Bij de schoonmaakactie is gebleken dat er problemen zijn met de ticketverkoop in de hele luchtvaartsector. Meglenea Kuneva, EU-commissaris voor consumentenzaken heeft in dat verband verklaard: "Ik hoop dat de maatschappijen nu beseffen dat de Commissie vastbesloten is op te treden om de belangen van de consumenten te verdedigen, wanneer dat nodig is." Ze voegde daaraan toe dat de Commissie geen andere keuze heeft dan op te treden tegen luchtvaartmaatschappijen die tegen 1 mei 2009 hun verkoop- en marketingpraktijken niet hebben aangepast.
Het onderzoek spitste zich toe op oneerlijke contracten, zoals sites die automatisch de duurdere opties aanvinken. De belangrijkste bevindingen zijn.
- Een op drie sites kreeg een sanctie opgelegd voor inbreuken op de consumentenwetgeving.
- Op veel sites was er meer dan één probleem: misleidende prijzen, ongeoorloofde contractuele voorwaarden en niet-beschikbare aanbiedingen.
- De problemen komen overal voor, van de luchtvaartmaatschappijen tot de touroperators.
- Alleen boekingen bij binnenlandse sites zijn na de eerste actie betrouwbaarder geworden. 55% van die sites werden aangepast, maar amper 9% van de problemen met bedrijven die vanuit een ander land werken, zijn opgelost.
- Er is een gebrek aan transparantie doordat de meeste EU-landen geen lijst van overtreders kunnen bekendmaken voordat de rechtszaak is afgelopen. Toch hebben enkele landen nationale overzichten gepubliceerd.
Er zal voortaan meer druk worden uitgeoefend en de EU zal de ontwikkelingen tot mei 2009 in het oog houden om dan te beslissen waar zij verder nog moet optreden.
http://ec.europa.eu/news/transport/080508_1_nl.htm
11 opmerkingen:
Niet meer dan normaal, vind persoonlijk dat ze zelf nog wat strenger mogen zijn. Mei 2009, ze krijgen nog heel wat tijd om in de zakken van de consument te zitten...
Handel via internet wordt alsmaar belangrijker, ik zie er zeker een toekomst in. Maar dan zullen er toch nog meer van zulke controles moeten komen en met zwaardere sancties indien men in de fout gaat.
Dit is alvast een stap in de goede richting, maar er zal nog een hele weg moeten worden afgelegd!
Het wordt hoog tijd dat paal en perk wordt gesteld aan de wildgroei van internet sites die vliegtickets aanbieden tegen “onrealistische” prijzen. Ik zou zeker pleiten voor een duidelijk eenduidig boekingsformulier dat liefst moet voldoen aan bepaalde normen bij wet vastgelegd. Vaak zijn de boekingsformulieren handig opgesteld zodat de niet aandachtige consument automatisch opties en verzekeringen afsluit die hij vaak niet nodig heeft. De consument wordt misleid door de goedkope prijs van een vliegreis met voorwaarden, die vaak niet direct terug te vinden zijn, waarna het blijkt dat het gaat om een reis waarbij de prijzen exclusief toeslagen zijn en aanbiedingen betreft die niet te boeken zijn.
De consument heeft recht op correcte niet misleidende informatie om alzo alle aanbiedingen beter te kunnen vergelijken. Waarna hij de reis kan boeken die hij wenst zonder bijkomende onaangename verrassingen .
Inderdaad verkoop, boekingen en bankactiviteiten via internet worden als maar belangrijker.
Om dit geheel niet te laten escaleren tot een wildgroei van allerlei contracten en vage prijsaanbiedingen is het nodig dat men op EU niveau duidelijke eenduidige contracten handhaafd. Hierbij moet men de nodige controles en de bijhorende sacties invoeren. Zwaardere sacties zal menig internethandelaar tweemaal doen nadenken over het gebruik van misleidende aanbiedingen.
Misschien kunnen ze een kwaliteitslabel toekennen aan internetsites die werken volgens opgelegde normen en EU goedgekeurde contracten afleveren.
De zwaardere sancties zijn al een goede stap en zullen wel al hun vruchten afwerpen.
Er ontbreekt een regelgeving over de ganse lijn. Misschien is ze er wel maar wordt of niet toegepast of met de voeten getreden. Duidelijke wetten, waterdicht en niet geschikt voor gesjoemel, daar is nood aan. Controles daarop zijn uiteraard onontbeerlijk maar hoe en door wie. Bovendien meen ik dat er een continent overschreidend beleid moet komen. Internetsites laten even eenvoudig toe om buiten de landsgrenzen aankopen te maken.
Invoerrechten ed., daar vind je weinig van terug. Een kwaliteitslabel zou een oplossing kunnen zijn.
Er ontbreekt een regelgeving over de ganse lijn. Misschien is ze er wel maar wordt of niet toegepast of met de voeten getreden. Duidelijke wetten, waterdicht en niet geschikt voor gesjoemel, daar is nood aan. Controles daarop zijn uiteraard onontbeerlijk maar hoe en door wie. Bovendien meen ik dat er een continent overschreidend beleid moet komen. Internetsites laten even eenvoudig toe om buiten de landsgrenzen aankopen te maken.
Invoerrechten ed., daar vind je weinig van terug. Een kwaliteitslabel zou een oplossing kunnen zijn.
jah het is natuurlijk niet mooi dat ze de mensen proberen te misleiden door goedkoop te zijn en nadien dan even duur of duurder te zijn. maar het zal wel wettelijk zijn (niet geoorloofd mr wel volgens de letter van de wet)... ik vind persoonlijk dat je beter niet bespaart op een vliegtuig ticket het verschil zit hem ergens, bv in de onderhoud van de toestellen en dat is wel belangrijk denk ik...
dus geef mij maar een "normale" maatschappij en niet van dien louche "brol" die dan de mense int zak (proberen) te zetten.
vindt het wel zéér goed en dringend tijd dat de EU ingrijpt.
Zoals steeds wanneer je iets koopt dien je elke letter en detail te weten vooralleer je het koopt. Lees je niet alles dan kan het zeker zijn dat je onbewust intekend voor extra's die je niet wil.Verder ben ik ook voor het toekennen van een kwaliteitslabel aan internetsites die werken volgens opgelegde EU normen.
Het is inderdaad goed dat de EU hard optreedt tegen misleidende reclame in de luchtvaartsector waar het door een kluwen van taxen, administratieve kosten en brandstoftoeslagen moeilijk is om te bepalen wat de echte eindafrekening is. De regelgeving moet in deze rigoreus nageleefd worden en de overtreders moeten zo nodig zwaar gesanctioneerd worden, zo kan men de bestaande wanpraktijken uitroeien
Ik vind het een juiste reactie van de EU. Mensen worden door reclame aangetrokken om op vakantie te gaan. Deze reclame gaat via tv, internet, e-mail, enzo. Het word dan natuurlijk verleidelijk als je z'on reclame tegenkomt via het internet of e-mail om het ook via deze weg te gaan boeken. Maar via deze weg krijgen de klanten niet altijd de juiste of te weinig informatie, over de bestemming en vooral de prijs.
In ieder geval de juiste prijs is soms moeilijk te achterhalen omdat sommige websites vast lopen zodat je niet kunt zien hoeveel dat je moet betalen. Krijg je er dan toch een prijs op is het meestal verschillend dan de prijs die je via een reisbureau krijgt (wat toch meer gecontroleerd kan worden).
Toch zijn er veel mensen die via het internet gebruik maken om hun vlucht of vakantie te boeken, wat ik eigenlijk ergens lomp vind. een reisbureau lijkt me nog altijd iets veiliger dan het internet ook een gewoon telefoontje naar een hotel, waar je heen wil. er zijn duizend andere mogelijkheden om iets te boeken.
Een reactie posten