In grote Wereldsteden als Londen, New York en Tokio zijn al tientallen jaren grote neonreclames te zien. Ook reclames op de televisie bestaan in de VS al veel langer dan in België. In reclame mogen Amerikaanse bedrijven elkaars producten afkraken. Zo voeren Pepsi-cola en Coca-Cola een keiharde strijd die men de cola-oorlog noemt.
Enige jaren geleden trof Coca-cola voorbereidingen om een nieuwe cola op de markt te brengen. De hele wereldpers werd uitgenodigd voor een grootse persconferentie. Enkele dagen daarvoor plaatste Pepsi-cola paginagrote advertenties.
De boodschap was: 'Het is feest. Coca-Cola komt met een nieuwe cola die meer naar Pepsi zal gaan smaken. Misschien zijn ze er eindelijk achter gekomen wat de meeste van ons al wisten...Pepsi is lekkerder dan Coca-Cola.'
Vergelijkende reclame Albert Heijn en Kruidvat drogist:
Jessie De Paus:
Ja...hier is de vraag: gaan ze er over of moet de tegenpartij maar tegen een stootje kunnen? Ik vind dat zoiets best wel eens moet kunnen. Volgens mij zullen fervente Cola of Pepsi drinkers door zo'n stunten niet ineens zich gaan bedenken en het product van de concurrent kopen. Zolang de concurrent geen onherstelbare schade wordt toegebracht, kan het weinig kwaad.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
Dat reclame en media een machtig wapens is en een grote diversiteit heeft, is al veelvuldig beschreven. Daarbij stel ik me de vraag hoever reclame mag gaan in het bereiken van politieke overwinningen. Mag men de burger beïnvloeden met verkiezingsreclame ? Mag men reclame gebruiken om de burger tot andere overtuigingen te brengen ? In dit gebeuren (zo lees en zie ik de titel) wordt reclame als propaganda gebruikt.
Een goed uitgewerkte regelgeving kan hier een hulpmiddel zijn.
Reclame mag niet agressief zijn, het is een maatschappelijk gebeuren.
Reclame-oorlog is meer dan in dit artikel wordt beschreven.
Een reactie posten