Het gebruik van de meest vervuilende transportmiddelen zoals er zijn de personenwagen of het vliegtuig is er historisch om gekend op uiteenlopende manieren zware problemen te veroorzaken voor de openbare gezondheid en, in de regio’s van hun grootste concentratie, mobiliteitsproblemen. De oliepiek en de ecologische crisis ten gevolge van de klimaatswijzigingen, waarvan de te verwachten gevolgen een onberekenbare prijs zullen hebben als sterke maatregelen uitblijven in de komende jaren, vormen een nieuwe context waarin het promoten van vervuilende transportmiddelen niet langer te verdedigen valt. Het wetsvoorstel strekt dus tot aanpassing van de Wet van 14 juli 1991 betreffende de handelspraktijken en de voorlichting en bescherming van de consument aan de huidige context door het toevoegen van een verbod op de commerciële reclame voor de meest vervuilende transportproducten en - diensten.
http://www.respire-asbl.be/Wetsvoorstel-voor-het-verbod-op
Jessie De Paus:
Op zich vind ik dit verbod nog zo geen slecht idee, maar tegenwoordig wordt er toch geprobeerd om de autoreclame (en de voertuigen) zo milieubewust mogelijk (uit) te voeren. Bijvoorbeel de roetfilters, het start-stop systeem, weinig verbruik, ... .
Het openbaar vervoer doet het toch ook niet zo slecht denk ik, alsook het carpoolen n.a.v. een financiële stimulans van de werkgever. Misschien kan de fiets wel meer gepromoot worden, mensen gebruiken de wagen voor het minste (bv. naar het dorp rijden voor de gazet).
dinsdag 21 oktober 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
6 opmerkingen:
Ik ben het volledig mee eens dat men geen reclame hoeft te maken voor vervuilende transportmiddelen.
Men heeft de mond vol over opwarming van de aarde, Kioto normen enz..Waarom dat nog de vervuilers promoten. Ik zou zeggen voorstel doorvoeren en bekrachtigen.
In dit artikel benaderd men rechtstreeks het milieu, maar in de kern is reclame ook een materieel gebeuren.
Meer bepaald het materiaal dat gebruikt wordt en daarna wordt verwijderd, al dan niet gerecycleerd of herbruikt.
Zo sta ik altijd stil bij lichtreclames, het is alleen niet een verslindende energiegebruiker maar ook geeft het een wildgroei aan reclameobjecten.
Deze lichtreclameobjecten en/of reclameborden vervuilen op zich ook nog eens het ethisch beeld van een stad of een landschap. Daarmee wordt ook het stadsbeeld, meer bepaald het patrimonium en het cultureel erfgoed vervuild.
We doen alles om onze steden proper te maken. Reclameborden / lichtreclame moeten onder goed gedefinieerde regelgeving in stadsgedeelten met een historisch erfgoed worden geplaatst. Ook in de aanpalende wijken / regio’s van de steden. Dit moet in functie van ethiek en harmonie van de bouwstijl zijn.
Het beleid en de burger wil steden leefbaar en mooi maken, ook met het plaatsen van reclameobjecten moet hiermee rekening worden gehouden.
Een bedenking , een mening vanuit een andere invalshoek.
Luc Luyts
Uiteraard kan men beter reclame maken voor milieuvriendelijke producten en diensten! Ik ben er ronduit tegen dat men maar fabrieken blijft bijzetten en de vrachtwagens nog maar eens groter maakt, zodat er nog meer vervuiling komt. Daarom is het een goed voorstel om zo'n reclame te verbieden. Het lokt toch alleen maar vervuiling uit. Lynn
ik ben het niet eens met het verbod, en ook niet met de commentaren die reeds gepost zijn.
het al dan niet verbieden van reclame over auto's zal er niet voor zorgen dat de mensen hun auto minder gaan gebruiken, mensen gebruiken hun auto als zij dat willen, en wanneer zij een auto willen kopen dan gaan ze naar een garage, meestal kieze ze ze het merk of rijden eerst naar een cardoen achtig iets om dan naar een dealer een nieuw model te kopen.
of je al die reclame nu ziet op tv/brochures ja of nee zal niets veranderen aan het auto gebruik.
dit zal echter wel een "slechte" zaak zijn voor de economie, niet de autoverkopen zullen achteruit gaan maar wel de marketing sector. De autoconstructeurs zijn een groot segment binnen de reclame gebeuren als zij niet meer mogen publiceren wat zij willen en/of voor de producten die ze willen, zullen ze geen reclame maken, wat ervoor zorgt dat talloze mensen in de problemen geraken. er zal misschien een boom gespaard worden. maar weegt die boom op tege enkele tientalle werkloze?
is het dan niet beter om tijd geld & moeite te steken in een oplossing waardoor het milieu echt geholpen wordt? (zoals de issolatiebonus)
reclame maken over vervuilende, mileu onvriendelijk en voor de mens schadelijke producten hoeft zeker niet gepromoot maar we moeten ook niet overdrijven. Het is trouwens nog altijd de consumment die beslist wat te kopen. Nu stel ik mij wel de vraag of de reclamemakers bewust omspringen met elementen als: gezondheid, milieu. Soms zie ik in reclame andere effecten die het doel voorbijstreven of waar ik in ieder geval niet van snap wat het onderwerp van de reclame is.
Een andere bedenking is: alles aan banden leggen heeft meestal een averechts effect. Worden we daar beter van ?
In mijn ogen is het heel simpel, iedereen betaald naar gelang hij vervuild. Zo zullen de mensen meer investeren in milieu vriendelijke toepassingen en daar moeten we naar toe.
Een reactie posten