Elf grote producenten van voedsel en frisdranken gaan hun reclame aan het adres van kinderen aanpassen. jessie de paus
Hun boodschappen gericht op kinderen onder de 12 jaar zullen alleen nog verantwoord geachte producten betreffen. Het initiatief waarbinnen dit besluit tot stand kwam is gefaciliteerd en ondersteund door de World Federation of Advertisers (WFA). Mara Baaij, waarnemend directeur BVA: ‘Uit een dergelijk proactief initiatief blijkt dat adverteerders zelf heel goed in staat zijn ethische grenzen te stellen aan hun commerciële communicatie uitingen. jessiedepaus
Kinderen zijn een kwetsbare doelgroep en daarom is het belangrijk dat adverteerders op deze manier hun verantwoordelijkheid nemen middels zelfregulering.’ De voedingsconcerns geven met hun initiatief gehoor aan een oproep van de Europese Unie om mee te helpen aan het bestrijden van overgewicht onder kinderen. Uiterlijk eind volgend jaar willen de ondernemingen hun reclamebeleid hebben aangepast, zo maakten ze dinsdag bekend. Een onafhankelijke commissie houdt de vinger aan de pols. Het gaat om Unilever, Burger King, Coca Cola, Danone, Ferrero, General Mills, Kellog's, Kraft, Mars, Nestlé en PepsiCo. Het Brits-Nederlandse Unilever legde zijn reclameuitingen voor kinderen in mei van dit jaar al aan banden. De betrokken bedrijven beloven dat hun maatregelen voor op kinderen gerichte voedingsmiddelen- en frisdrank reclame ingaan voor 31 december 2008. Per die datum beloven zij: - Geen reclame meer te maken voor kinderen onder de 12 jaar op TV, print en internet, behalve voor producten die voldoen aan strikte criteria inzake hun voedingswaarde gebaseerd op wetenschappelijk bewijs en/of op toepasbare nationale en internationale dieet richtlijnen - Geen commerciële communicatie in relatie tot producten voor basisscholen, mits voor educatieve doeleinden wanneer er specifiek om wordt gevraagd, of mee wordt ingestemd door de schoolleiding.
http://url.hi1.nl/tr/?AjQ7NDQ0LjM3Mjc0LjU6Ny4zNjgueS4uLi4uLjIuMxk%3D
donderdag 9 oktober 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
3 opmerkingen:
Ik denk dat dit een goed initiatief is, maar ik stel mij vragen bij de effectiviteit ervan.
Want elk bedrijf heeft immers het doel om winst te maken waardoor ere niet altijd (voldoende) rekening gehouden wordt met maatschapelijk verantwoord ondernemen. Waarvoor ik echter vrees is dat deze bedrijven een ander medium gaan zoeken om deze kinderen te bereiken / manipuleren.
Als we dit probleem willen aanpakken zullen er drastische wijzigingen moeten gebeuren.
Vandaag de dag wordt "gezond" eten vaak vervangen door eten dat relatief snel klaar is maar helaas niet altijd evenwichtig. Wat voor een voorbeeld geven wij onze kinderen als ze dit "dagelijks" te zien krijgen.
Daarom denk ik dat het belangrijk is dat iedereen een inspanning levert om een gezonder eetpratroon over te dragen naar "onze" kinderen.
Ik ben het eens met de mening van Valerie. Bovendien staan ouders in voor de opvoeding van hun kinderen.
Als ouders weet je, of zou dat toch moeten weten, dat met reclame de producten in de meest ideale vorm voorgesteld worden. Een kind daarentegen ziet in al die dingen een opportuniteit om de prodcuten uit te proberen.
goed initiatief als het eerlijk bedoeld wordt, en niet om zand te strooien en via andere wegen het toch te doen (sluit me dus aan bij valerie haar mening)
Een reactie posten